Jeszcze raz o „fałszerstwach” banknotów ZWZ

Wszelkie dyskusje na temat banknotów polskich i zagranicznych.

Moderatorzy: meszuzel, wordlord

Jeszcze raz o „fałszerstwach” banknotów ZWZ

Postprzez Michał1967 » 16 Sie 2018 23:00

DSC_0397 (2).JPG
Rys.1
Jeszcze raz o „fałszerstwach” banknotów produkowanych przez Związek Walki Zbrojnej .
Dość dużo jest informacji o 100 zł serii B z 1940 (fałszerstwo ZWZ ) czy 500zł serii A z 1940 (fałszerstwo londyńskie). W dotychczasowej znanej mi literaturze omawiającej fałszerstwa ZWZ wspomina się również, że były produkowane inne nominały (10,20,50 zł).-Biuletyn Numizmatyczny Nr 10-12,-Przegląd Numizmatyczny Nr40/2003.
Jednakże całkowicie brak jest materiału ikonograficznego dotyczącego tych niższych nominałów. Chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami na ten temat jak również prosić Was o swoje spostrzeżenia i skany, może wspólnymi siłami potrafimy dopisać nieco więcej informacji do tej jakże pasjonującej historii.
Moje przemyślenia dotyczą głównie banknotów 10 zł. Nasuwają się liczne pytania. Czy były fałszowane różne serie czy tylko jedna (tak jak seria B w 100zł)? Czy były tak perfekcyjnie zrobione, że nie można ich „wyłapać” lub tak prymitywnie że zostały w większości „wyłapane” przez okupanta?
Zastanówmy się nad pierwszym pytaniem. Dlaczego miano by fałszować wszystkie serie skoro w 100zł fałszowano tylko serię B, wydaje się, że bardziej prawdopodobne było fałszowanie tylko jednej serii. Jeśli jednej to której? Z moich obserwacji wynika, że najrzadszą serią 10zł z 1940 r. jest seria C. Praktycznie brak banknotów w stanie I lub II ,a stany słabe i tak należą do rzadkości. Może dlatego banknotów serii C jest tak mało że okupant wycofał serię C tak jak serię B 100zł. Czy seria C jest tą szukaną? A może wręcz przeciwnie, najliczniejsze banknoty 10 zł dostępne na rynku to seria L, jest ich tak dużo, że ma się wrażenie, że seria L stanowi 60% wszystkich 10 zł z 1940 r. Dodatkowym argumentem wskazującym na serię L jest dziwna różnica w numeracjach wcześniejszych (inny rozstaw i krój czcionki) niż w późniejszych. Takiej różnicy nie ma w żadnej z pozostałych serii. Kolejnym argumentem za tą serią są znane „wyłapane” i ostemplowane banknoty prze okupanta (Rys.3). Czy to wskazywałoby na serię L? A może to inna seria , np. seria G. Idąc tropem serii B 100zł wiemy, że jej produkcja nie trwała długo, dość szybko została wychwycona i wycofywana przez okupanta , ponieważ zarówno banknoty 10 zł jak i 100zł miały numeracje siedmiocyfrową wydaje się, że fałszywe 10zł powinny być raczej z początkowych serii, a nie końcowych. Warto zwrócić uwagę na to, że znak wodny w banknotach 10zł i 20zł jest taki sam w zw. z czym czy nie szkoda byłoby papieru na 10zł gdy można byłoby mieć dwa razy większy „zysk” z 20zł. Może w zw. z tym fałszywe banknoty 10zł były wytwarzane na papierze bez znaku wodnego?

I tak doszliśmy do pokazania materiału ikonograficznego.


Seria G, posiadam pięć banknotów z różnymi bliskimi (prawie sąsiednimi) numerami na papierze bez znaku wodnego w których nie mogę dopatrzyć się różnicy między nimi, a oryginałem serii G na papierze ze znakiem wodnym. Zwraca uwagę numer 05 tak jak w serii B 100zł. Jak widać na zdjęciu kolorystyka banknotu jest nieco ciemniejsza niż oryginał serii G. Jest dużo podobieństw tej serii do fałszywych 100zł serii B.
1.delikatnie ciemniejsza kolorystyka (Rys.1)
2.ten sam numer początkowy (Rys.2)
3.przyblizony czas wprowadzenia w obieg serii B 100zł i serii G 10zł
Może to jednak seria G?





Popatrzmy teraz na omawiana wcześniej serię L, banknot „wyłapany” prze okupanta z nadrukiem Falsch Emissionsbank ( możliwe, że banknot jest oryginalny a nadruk jest fałszywy).Banknot z końca serii z oddaloną literą L. Banknot ze znakiem wodnym.


Inny banknot serii L ( z blisko usytułowaną literą L), ale zwraca uwagę lokalizacja numeratora przesunięta do góry i prawo (Rys.4). Znak wodny prawidłowy. Ale czy taki banknot można „puszczać” w obieg wiedząc, że jest fałszywy - szczerze wątpię.



Powyższe banknoty są z mojego zbioru ale przeglądając archiwalne aukcje znalazłem „wyłapane” (ostemplowane) i nie wyłapane przez okupanta 10zł serii G z numerami zaczynającymi się od 03,04,05. Reasumując te rozważania pomimo wielu wątpliwości ja stawiałbym na serię G.
Jak widać nadal jest wiele pytań i brak dużej ilości materiału porównawczego, proszę o Wasze spostrzeżenia i skany banknotów, może wspólnie rozwikłamy tą zagadkę.
Z poważaniem
Michał Biskup
Opinie, komentarze, skany proszę przesłać na michal.biskup@onet.pl
Kielce 15.07.2018
Załączniki
DSC_0389.JPG
Rys.2
DSC_0442.JPG
Rys.3
DSC_0448.JPG
Rys4
Michał1967
 
Posty: 2
Rejestracja: 16 Sie 2018 22:51

Re: Jeszcze raz o „fałszerstwach” banknotów ZWZ

Postprzez jako » 20 Sie 2018 18:15

10 zł 1940 miała tylko jedno wydanie przez całą okupację ale 10-ki drukowano w co najmniej 3 drukarniach do końca wojny. Używano do jej druku różnej jakości papieru ( grubość, faktura, barwa), odcieni farb jak i róznych numeratorów (różnice w kroju, rozstawie i wysokości czcionki).

pierwsze banknoty miały być drukowane w Berlinie (Reichsdruckerei) ale ze wzgledu na inne zamówienia przeniesiono druk do Wiednia (Staatsdruckerei) ale i tam ze względu na brak wolnych terminów ostatecznie druk zlecono wiedeńskiej fili Giesecke & Devrient Lipsk. Drukowano tam serie A, B, C.
Serie D- K drukowano w GG w Krakowie i później w Warszawie. Być może też rozpoczęto druk serii L już w GG a następnie przeniesiono druk do Wiednia gdzie drukowano serie L-N. ( Stąd różnice w rozstawie ,kroju napisu Ser. i L. jak i odcieniach farb druku i różnym papierze)

Z powyższego najwięcej "dobrych" fałszerwstw dononywano na wyniesionych oryginalnych poddrukach i makulaturze z drukarii w Warszawie czy Krakowie . Inną sprawą są fałszerstwa "od podstaw" najczęściej słabszej jakości.
W czasie PW powstańcy zdobyli bydynek dawnej PWPW w Warszawie a także gotowe i nieukończone banknoty.
Z czasem z powodu inflacja banknoty 10 zł straciły na wartości a co za tym idzie ich fałszowanie nie miało wiekszego sensu.

Istnieje też sporo fałszerstw wykonanych współcześnie (po II wś) na makulaturze (także fałszywe nadruki Falsch na oryginalnych bądż nieukończonych banknotach).



10 zł 1940
-------0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Ser A x x x x x x x x x x
Ser B x x x x x x x x x x
Ser C x x x x x
Ser D x x x x x x x x x x
Ser E x x x x x x x x x x
Ser F x x x
Ser G x x x x x x x x x x
Ser H x x x x x x x x x x
Ser J x x x x x x x x x x
Ser K x x x
Ser L x x x x x x x x x x
Ser M x x x x x x x x x x
Ser N x x x x x x x x x x
jako
 
Posty: 90
Rejestracja: 03 Paź 2012 22:14
Miejscowość: Europa

Re: Jeszcze raz o „fałszerstwach” banknotów ZWZ

Postprzez Michał1967 » 27 Sie 2018 20:59

Dzieki za info, przejrzałem archiwum Marciniaka i znalazłem tam kolejne trzy banknoty 10zł 1940 serii G z numerami 04 i 05 bez znaku wodnego. Wydaje się ,że 10 serii G są duża serią z jednej dobrej wytwórni fałszywek. Potwierdzało by to moje przypuszczenie że właśnie seria G 10 zł jest seria fałszowaną przez ZWZ.
Michał1967
 
Posty: 2
Rejestracja: 16 Sie 2018 22:51


Wróć do Ogólne dyskusje o banknotach

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości