Pytanie ciekawe

Dyskusje na temat monet bitych dla ziem polskich w okresie rozbiorów, monet czasów II RP, a także monet okupacyjnych występujących podczas I i II Wojny Światowej

Moderatorzy: meszuzel, wordlord

Pytanie ciekawe

Postprzez mirek10 » 04 Kwi 2018 20:42

Jak wybili polskiego Marszałka 1922 srebro może być nagroda :D
Ostatnio edytowany przez mirek10, 06 Kwi 2018 16:56, edytowano w sumie 1 raz
mirek10
 
Posty: 62
Rejestracja: 10 Mar 2018 22:29

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez Wodnik74 » 04 Kwi 2018 21:00

Doprecyzuj pytanie
Załączniki
IMG_20180111_175851.jpg
100marek srebro.jpg
Wodnik74
 
Posty: 98
Rejestracja: 23 Wrz 2017 22:19

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mirek10 » 04 Kwi 2018 21:09

Wodnik74 napisał:Doprecyzuj pytanie
W tym czasie nie ma żadnej maszyny.... do bicia monet.. pozdr :D
Ostatnio edytowany przez mirek10, 05 Kwi 2018 08:16, edytowano w sumie 1 raz
mirek10
 
Posty: 62
Rejestracja: 10 Mar 2018 22:29

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez Wodnik74 » 04 Kwi 2018 21:12

Mirku bo ona powstała w Urzędzie Probierczym a nie Mennicy
Wodnik74
 
Posty: 98
Rejestracja: 23 Wrz 2017 22:19

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mirek10 » 04 Kwi 2018 21:13

:D
Ostatnio edytowany przez mirek10 04 Kwi 2018 21:41, edytowano w sumie 6 razy
mirek10
 
Posty: 62
Rejestracja: 10 Mar 2018 22:29

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez Wodnik74 » 04 Kwi 2018 21:20

Uruchomienie mennicy w owym czasie nie było łatwe – brakowało nie tylko pieniędzy na budowę odpowiedniego gmachu, brakowało również maszyn i drobniejszego sprzętu, nie było fachowców, którzy mogliby przystąpić do pracy. Zdołano jedynie zamówić u prywatnych przedsiębiorstw pewną ilość mosiężnych krążków i na tym sprawa utknęła do 1922 r. W 1922 roku przystąpiono do organizowania mennicy. Zalążek jej powstał przy Głównym Urzędzie Probierczym, mieszczącym się wówczas w Warszawie przy ul. Złotej 37. Wydzielono tam dal zalążkowej mennicy dwa pokoje, w których rozpoczęto opracowywanie stempli menniczych do czego używano sprowadzoną z Francji jedyną maszynę redukcyjną i jedną prasę śrubową. Na ul. Złotej przyszła wówczas na świat pierwsza próbna moneta Drugiej Rzeczypospolitej. Na jej awersie widniała duża liczba „100”, pod nią „1922”, a nad nominałem wkomponowano orła.
Wodnik74
 
Posty: 98
Rejestracja: 23 Wrz 2017 22:19

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mirek10 » 04 Kwi 2018 21:43

Wodnik74 napisał:Uruchomienie mennicy w owym czasie nie było łatwe – brakowało nie tylko pieniędzy na budowę odpowiedniego gmachu, brakowało również maszyn i drobniejszego sprzętu, nie było fachowców, którzy mogliby przystąpić do pracy. Zdołano jedynie zamówić u prywatnych przedsiębiorstw pewną ilość mosiężnych krążków i na tym sprawa utknęła do 1922 r. W 1922 roku przystąpiono do organizowania mennicy. Zalążek jej powstał przy Głównym Urzędzie Probierczym, mieszczącym się wówczas w Warszawie przy ul. Złotej 37. Wydzielono tam dal zalążkowej mennicy dwa pokoje, w których rozpoczęto opracowywanie stempli menniczych do czego używano sprowadzoną z Francji jedyną maszynę redukcyjną i jedną prasę śrubową. Na ul. Złotej przyszła wówczas na świat pierwsza próbna moneta Drugiej Rzeczypospolitej. Na jej awersie widniała duża liczba „100”, pod nią „1922”, a nad nominałem wkomponowano orła.
Tym sposobem zmieniłeś oblicze polskiej numizmatyki :D Zużyta maszyna redukcyjna i ta prasa śrubowa. :D na monetach orginalnych są ślady prasy śrubowej.PAX milczy.
Ostatnio edytowany przez mirek10 06 Kwi 2018 11:05, edytowano w sumie 3 razy
mirek10
 
Posty: 62
Rejestracja: 10 Mar 2018 22:29

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez Wodnik74 » 05 Kwi 2018 06:41

Początki zawsze bywają trudne.
Wodnik74
 
Posty: 98
Rejestracja: 23 Wrz 2017 22:19

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mmz » 05 Kwi 2018 07:24

W który roku wybito 100 1922? Wg Rudolfa Miękickiego (Pieniądz Polski Dawniej i Dziś, Lwów 1934) maślano o tym w 1922. Ale czy wybito w 1922, czy później? Bo w Przeglądzie Technicznym piszą, że wtedy tylko się zajmowano projektowaniem, bo nie było odpowiedniej kadry i zlecano bicie monet za granicę.
Załączniki
IMG_20180405_071904.png
TPZN nr 101
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanensis, A.D. 1577
Awatar użytkownika
mmz
 
Posty: 1333
Rejestracja: 29 Wrz 2016 09:22

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez dusiolek » 05 Kwi 2018 16:19

mmz napisał:W który roku wybito 100 1922? Wg Rudolfa Miękickiego (Pieniądz Polski Dawniej i Dziś, Lwów 1934) maślano o tym w 1922. Ale czy wybito w 1922, czy później? Bo w Przeglądzie Technicznym piszą, że wtedy tylko się zajmowano projektowaniem, bo nie było odpowiedniej kadry i zlecano bicie monet za granicę.


Jak jest napisane jak byk - "w 1922 myslano o wypuszczeniu w obieg monety metalowej" - slowa kluczone "monety w obieg". Nikt nie wypuszcza w obieg monety probnej. A dalej jest napisane "z tego okresu istnieja monety probne a mianowicie 100-markowki 1922 ..." - z tego okresu - czyli 1922 (moze 1923 - choc watpie)

Tomasz
Awatar użytkownika
dusiolek
 
Posty: 184
Rejestracja: 10 Sie 2016 18:46

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mmz » 05 Kwi 2018 21:48

"... W roku 1923-im przystąpiono do robót przygotowawczych,
początkowo w łonie państwowych zakładów
graficznych, później w Głównym Urzędzie
Probierczym, Urząd ten posiadał laboratorjum oraz
tak zwaną maszynę redukcyjną, niezbędną do wyrobu
prototypów, czyli pierwowzorów monet, Warunki
organizowania były niesprzyjające: z jednej
strony dotkliwy brak fachowców (Mennica Królewska
w Warszawie zlikwidowana została przez
rosjan w roku 1867), z drugiej — brak niezbędnych
urządzeń i własnego pomieszczenia, Nie było
wprost czasu na studjowanie zagadnień, na próby
laboratoryjne i t. p. Ograniczono się do ogłoszenia
konkursu na monety, ustalenia wzorów monet
zdawkowych, zebrania ofert i udzielenia zamówień ..."

pytanka? czyli nie bili ani w 1922, ani w 1923

PS. Wodnik, ten Twój Piłsudski ma podwójny nosek :). Skąd Ty go wziąłeś?
TPZN nr 101
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanensis, A.D. 1577
Awatar użytkownika
mmz
 
Posty: 1333
Rejestracja: 29 Wrz 2016 09:22

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez dusiolek » 05 Kwi 2018 22:05

mmz napisał:"... W roku 1923-im przystąpiono do robót przygotowawczych,
początkowo w łonie państwowych zakładów
graficznych, ...."

pytnka? czyli nie bili ani w 1922, ani w 1923



Tak, jest pytanko - skad wziales 1923 ? z tego co wiem, zaczeto przygotowywac prace pod mennice w 1922 (co zreszta jest rowniez wspomniane w twoim wlasmym zalaczniku)
Awatar użytkownika
dusiolek
 
Posty: 184
Rejestracja: 10 Sie 2016 18:46

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mmz » 05 Kwi 2018 22:06

Z dokumentów źródłowych. Widziałeś, że to cudzysłów?

PS. Z całym szacunkiem dla Rudolfa, pisał co wiedział lub mu powiedzieli koledzy (np. nie wspomniał o nike 1931 i 1932 (bo to były okolicznościówki w zestawach rocznikowych), a jego poprzednik rozpędził się z 1 fenig 1917, a on sam już tego błędu nie powielił).
TPZN nr 101
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanensis, A.D. 1577
Awatar użytkownika
mmz
 
Posty: 1333
Rejestracja: 29 Wrz 2016 09:22

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez dusiolek » 05 Kwi 2018 22:40

mmz napisał:Z dokumentów źródłowych. Widziałeś, że to cudzysłów?

PS. Z całym szacunkiem dla Rudolfa, pisał co wiedział lub mu powiedzieli koledzy (np. nie wspomniał o nike 1931 i 1932 (bo to były okolicznościówki w zestawach rocznikowych), a jego poprzednik rozpędził się z 1 fenig 1917, a on sam już tego błędu nie powielił).

Tak, widzialem ze to codzyslow i wlasnie dlatego chcialem sie dowiedziec z jakich to dokumentow zrodlowych ten cytat zostal wziety
Awatar użytkownika
dusiolek
 
Posty: 184
Rejestracja: 10 Sie 2016 18:46

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mmz » 05 Kwi 2018 22:43

Przecież wskazałem źródło. Dla ułatwienia 1929 rok. Komu bardziej wierzysz: aptekarzowi, czy inżynierowi?
TPZN nr 101
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanensis, A.D. 1577
Awatar użytkownika
mmz
 
Posty: 1333
Rejestracja: 29 Wrz 2016 09:22

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez dusiolek » 05 Kwi 2018 22:49

mmz napisał:Przecież wskazałem źródło. Dla ułatwienia 1929 rok. Komu bardziej wierzysz: aptekarzowi, czy inżynierowi?

Swoja wiedze opieram na faktach/dokumentach/prawozdaniach - nie na wierze.
Awatar użytkownika
dusiolek
 
Posty: 184
Rejestracja: 10 Sie 2016 18:46

Re: Pytanie ciekawe

Postprzez mmz » 05 Kwi 2018 22:51

Trochę mi zajęło zanim znalazłem inne źródła niż Mennica i Gabinet Numizmatyczny oraz Myśl Niepodległa oraz ... "Roby i Popsuje" :)

taka "Rzeczpospolita Cudeńska"

PS. Jak nie znajdziesz, daj znać, to podam dokładne namiary na dokument, ale nie chcę Ci psuć zabawy z odkrywania odkrytego.
TPZN nr 101
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanensis, A.D. 1577
Awatar użytkownika
mmz
 
Posty: 1333
Rejestracja: 29 Wrz 2016 09:22


Wróć do Monety polskie - Okres zaborów i II RP

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: jch, Majestic-12 [Bot], Nirmir102 oraz 4 gości