trojak Malbork 1594

Rozmowy na temat monet od czasów pierwszych Piastów do Stanisława Augusta Poniatowskiego

Moderatorzy: meszuzel, wordlord

trojak Malbork 1594

Postprzez Morgon » 28 Gru 2012 00:10

Speców od trojaków bardzo proszę o pomoc w dokładnej identyfikacji tego oto:

Image
Image

To oczywiście mennica Malbork. Pytanie tylko jaka odmiana. Wygląda trochę na tą: http://polishcoincatalogue.com/index2.php?cat=1594PL02200&page=Coin_Details&details_menu=no, ale miałem okazję zerknąć do katalogu Igera i tam już nie jestem pewien czy to M.94.1.a, czy może M.94.2.a. Do obu nie do końca pasuje, ale co nieco przemawia za tą drugą.
Awatar użytkownika
Morgon
 
Posty: 1006
Rejestracja: 04 Wrz 2012 08:48

Postprzez maciekp » 28 Gru 2012 01:06

Dziwny jakoś tekstowo ten rewers...
To najwyraźniej ta sztuka:
http://wcn.pl/archive/100161?q=trojak+malbork
maciekp
 
Posty: 4545
Rejestracja: 27 Paź 2008 17:55

Postprzez Morgon » 28 Gru 2012 01:22

WCN podaje M.94.1.a, z czym jednak dyskutowałbym. Nie wiem czy to nienotowana u Igera odmiana, czy jednak jakiś wariant M.94.1.a...?
Awatar użytkownika
Morgon
 
Posty: 1006
Rejestracja: 04 Wrz 2012 08:48

Postprzez maciekp » 28 Gru 2012 01:48

Nie wiem, niech się wypowie jakiś spec faktycznie. Mnie się odrobinkę nie podoba ten rewers - może ktoś grzebał przy tych literkach, licząc na wzrost wartości monety?...
maciekp
 
Posty: 4545
Rejestracja: 27 Paź 2008 17:55

Postprzez Morgon » 28 Gru 2012 13:33

maciekp napisał:Nie wiem, niech się wypowie jakiś spec faktycznie. Mnie się odrobinkę nie podoba ten rewers - może ktoś grzebał przy tych literkach, licząc na wzrost wartości monety?...


Nie wydaje mi się, bo na monecie nic nie wskazuje na próby grzebania. Poza tym widywałem podobne egzemplarze (z niedomkniętym O w słowie GROS), zdaje się że nawet w starszych archiwach WCN albo na Allegro.

Jak patrzyłem do Igera na zamieszczone tam zdjęcia, to powyższa moneta najbardziej przypominała odmianę M.94.2.a. Ale ta jest oznaczona rzadkością R3 i nie wydaje mi się żebym miał aż tak rzadki egzemplarz.

Swoją drogą opis odmiany M.94.2.a w katalogu Igera jest nieco niespójny z zaprezentowanym tam zdjęciem.
Awatar użytkownika
Morgon
 
Posty: 1006
Rejestracja: 04 Wrz 2012 08:48

Postprzez maciekp » 28 Gru 2012 21:24

Jeśli porównać rewers tej monety z innymi malborskimi trojakami, to daje się zauważyć pewna - mimo wszystko - minimalna niedbałość, tzn. inne trojaki mają tę czcionkę idealnie i czyściutko napuncowaną - nie było innej mennicy, w której w tym okresie robiono to tak pedantycznie - a tutaj trochę do tego ideału brakuje. Zwłaszcza z tymi "o" coś się dzieje dziwnego... Chyba mamy też leciutko widoczne podwójne uderzenie, jeśli to nie odblaski nad literami na zdjęciu.
maciekp
 
Posty: 4545
Rejestracja: 27 Paź 2008 17:55

Postprzez Morgon » 28 Gru 2012 22:52

maciekp napisał:Jeśli porównać rewers tej monety z innymi malborskimi trojakami, to daje się zauważyć pewna - mimo wszystko - minimalna niedbałość, tzn. inne trojaki mają tę czcionkę idealnie i czyściutko napuncowaną - nie było innej mennicy, w której w tym okresie robiono to tak pedantycznie - a tutaj trochę do tego ideału brakuje. Zwłaszcza z tymi "o" coś się dzieje dziwnego... Chyba mamy też leciutko widoczne podwójne uderzenie, jeśli to nie odblaski nad literami na zdjęciu.


To prawda, O są dziwne. Podwójnego uderzenia nie ma, to niestety niedoskonałość fotki.


Znalazłem coś takiego: http://www.zbiory.net/item.php?id=502&aid=gda000001116&uid=1

To jest trojak o rzadkości R3, w Igerze znany pod M.94.2a. Mój egzemplarz ma praktycznie identyczny awers. Rewers różni się w dość istotnym szczególe (drugie O w POLONI zupełnie nie pasuje) i kilku pomniejszych detalach.


Edit:
Znalazłem w ofercie PGNum dwa trojaki z 1594 mennica Malbork, z których jeden ma identyczny do mojego awers, a drugi identyczny rewers. Oba są określone jako M.94.1a. Wnioski dla mnie z tego takie, że moja moneta również kwalifikuje się do M.94.1a i nie było "dłubania" w celu poprawienia odmiany. Dzięki za zainteresowanie.

Swoją drogą, katalog Igera nieco zawodzi w temacie trojaków Zygmunta III Wazy, wybitych w Malborku.
Awatar użytkownika
Morgon
 
Posty: 1006
Rejestracja: 04 Wrz 2012 08:48

Postprzez andrzej5969 » 30 Gru 2012 01:23

Morgon napisał:Swoją drogą, katalog Igera nieco zawodzi w temacie trojaków Zygmunta III Wazy, wybitych w Malborku.

....zawsze mozesz wydac swoj katalog.... :roll:
Awatar użytkownika
andrzej5969
 
Posty: 649
Rejestracja: 12 Wrz 2012 15:43

Postprzez Morgon » 30 Gru 2012 02:13

andrzej5969 napisał:
Morgon napisał:Swoją drogą, katalog Igera nieco zawodzi w temacie trojaków Zygmunta III Wazy, wybitych w Malborku.

....zawsze mozesz wydac swoj katalog.... :roll:


Czyżbym słyszał argument w stylu: "nie spodobał ci się film, to nakręć lepszy"?

W inny sposób zarabiam na życie. Katalogowanie trojaków to monstrualne zadanie i przy ich różnorodności, raczej nie rokuje nadziei na sukces.
Awatar użytkownika
Morgon
 
Posty: 1006
Rejestracja: 04 Wrz 2012 08:48

Postprzez qcho » 11 Sty 2013 16:38

Trojak jest ok. Wytarty w obiegu.

Odmiana z pierścieniami zamiast O na rewersie w Igerze rzeczywiście ma R3
ale w rzeczywistości nie jest tak rzadka. Jest kilka wersji właśnie różniących się tym drugim O w POLONI ale wszystkie w miarę pospolite.
qcho
 
Posty: 89
Rejestracja: 17 Lut 2009 16:55

Postprzez Morgon » 11 Sty 2013 22:29

qcho napisał:Trojak jest ok. Wytarty w obiegu.

Odmiana z pierścieniami zamiast O na rewersie w Igerze rzeczywiście ma R3
ale w rzeczywistości nie jest tak rzadka. Jest kilka wersji właśnie różniących się tym drugim O w POLONI ale wszystkie w miarę pospolite.


Tak też mi się wydawało, że:
- nie do końca są to zawsze pierścienie zamiast O, bo przejrzałem masę archiwów i nie znalazłem ani jednego trojaka spełniającego to w 100%
- fotka w Igerze też nie ma wszędzie pierścieni zamiast O
- te trojaki pojawiają się stosunkowo często, może nie tak często jak wersja M.94.1, ale na pewno częściej niż wypadałoby R3

Dzięki za odzew. Czy wg Ciebie ten mój trojak kwalifikować do M.94.1 czy M.94.2? W sklepach (w tym WCN) takie trojaki są zaliczane konsekwentnie do odmiany M.94.1.
Awatar użytkownika
Morgon
 
Posty: 1006
Rejestracja: 04 Wrz 2012 08:48

Postprzez qcho » 12 Sty 2013 10:13

Twoj trojak to coś pomiędzy M.94.2a i M.94.1a.

Nie ma tej odmiany u Igera, choć może dlatego, że trudno to sklasyfikować jednoznacznie - zbyt dużo jest różnic w poszczególnych literach wyrytych na stemplach.

Jedna cecha która łączy tą grupę to otwarte O w napisie GROS na rewersie.

Iger chciał wyróżnić odmianę ze wszystkimi O zastąpionymi pierścieniami, ale rzeczywiście nawet na przykładzie z katalogu nie widać tego na awersie.

Chociaż rewers M.94.2a wyróżnia się z całego tłumu tych z WCN otwartym O w GROS, a także jest inny od Twojego trojaka. Różnica jest w widoczna przede wszystkim w w drugim O w POLONI. Takiego stempla aż tak często się nie spotyka. Choć, czy zasługuje to na oddzielny typ?

Tutaj jest taki jak w M.94.2a:

http://www.ma-shops.de/brom/item.php5?id=90515010
qcho
 
Posty: 89
Rejestracja: 17 Lut 2009 16:55

Postprzez Morgon » 12 Sty 2013 12:24

Podany przez Ciebie w linku przykład faktycznie jest tym, czym mógłby być M.94.2a. Nawet na awersie ładnie widać pierścień, czego nie było w zlinkowanym przeze mnie http://www.zbiory.net/item.php?id=502&aid=gda000001116&uid=1

Dzięki za szczegółową odpowiedź.
Awatar użytkownika
Morgon
 
Posty: 1006
Rejestracja: 04 Wrz 2012 08:48


Wróć do Monety polskie - Polska Królewska

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość